En väitä olevani peltojen kyntämisen asiantuntija, mutten silti varsinaisesti ymmärrä, miten kyiden olemassaolo tekee pellon kyntämisestä jotenkin erityisen uroteon. Itse asiassa koko Kalevalan yhdeksästoista runo näyttää lähinnä siltä, että Lönnrot on erinäisistä keräämistään runonpätkistä halunnut rakentaa kohtauksen, jossa miehen täytyy tehdä kolme urotekoa. Kaksi näistä uroteoista on sellaisia, että Ilmarisen täytyy matkustaa Tuonelaan ja tappaa siellä jokin eläin, ja kolmannessa täytyy kyntää kyinen pelto.
Ehkäpä Elias on vain ajatellut, että hän ihan tosissaan haluaa käyttää johonkin väliin tekstiä tämän keräämäänsä siistin käärmeenkarkoitusloitsun, mutta ei ollut keksinyt sille mitään luontevaa paikkaa. Vaikea sanoa.
Sille kultaiselle auralle en myöskään mitään järkisyytä keksi — mutta tietysti sen jälkeen, kun Ilmarinen on vasta takonut koneen, joka tuottaa loputtomasti kultaa, niin kaipa sille pitää jotain käyttöäkin keksiä.